Onafhankelijke impactmeting

Belangrijke instrumenten bij je samenwerkingen: impactmeting en moneva

Wanneer een cultuureducatief programma langere tijd loopt, wil je weten welke impact jullie gezamenlijke inspanningen heeft. Ik help je met onderzoek om de belangrijkste succesfactoren en leerpunten van jullie programma te achterhalen, deze beter te begrijpen en zichtbaar maken. 

Impact gaat niet over of er een visie op cultuureducatie is ontwikkeld, hoeveel lessen er zijn uitgevoerd en hoeveel scholen hebben deelgenomen. Impact gaat over mensen. Wie worden op welke manier door de activiteiten geraakt? Door middel van interviews onder samenwerkingspartners zoals schooldirecteuren, ICC’ers, leerkrachten, leerlingen, kunstdocenten en penvoerders/ intermediairs ga ik – in samenspraak met jullie – op onderzoek uit naar de mensen die direct geraakt worden door wat jullie mede mogelijk maken. Resultaten lever ik aan in een rapport met conclusies en aanbevelingen; geschikt om (geanonimiseerd) te delen met collega’s, partners in jullie netwerk en geldschieters zoals fondsen. Hiermee kun je laten zien: dit is het verschil dat wij met onze programma’s maken! Daardoor biedt het tegelijkertijd een mooie kans om hiermee jullie organisatie ijzersterk te profileren.

Interesse? Neem dan vrijblijvend contact op via annelies.bartelink@cultuureigen.nl, 06-12480615 of via het contactformulier onderaan deze pagina. Ik denk graag met je mee.

Wat een mooi en waardevol evaluatietraject hebben wij bij jou mogen volgen Annelies! Een sterk en krachtig eindrapport over randvoorwaarden en effectief samenwerken in netwerken, waar we nu al mee aan de slag zijn binnen het samenwerkingsverband Verwonder om de hoek.

Leonie Bakker – projectleider Verwonder om de hoek
(samenwerkingsverband van Naturalis, CultuureducatieGroep en BplusC)

Samenwerken = resultaten voor iedereen

Samenwerken is altijd geven en nemen. Het werkt echter alleen, wanneer het evenveel of meer oplevert dan het kost. Zo niet, dan is het verstandiger om niet samen te werken (zie ook de theorie hieronder). Wil je de meest innovatieve, creatieve en/of unieke kunstdocenten uit je netwerk – die niet voor niets steeds weer drukbezet zijn! – blijvend verbinden aan jouw programma’s zoals Cultuureducatie met Kwaliteit?

Weet je of deze kunstdocenten de juiste balans tussen geven en nemen ervaren?

Vaak draait een evaluatie in de cultuureducatie om resultaten voor de leerlingen. Logisch, want zij zijn degenen waar we het grotendeels allemaal voor doen. (Tevredenheid over) het proces wordt vaak ook nog onder de loep genomen. Maar onderzoek je ook of een programma zoals CmK de deelnemende culturele partners, instellingen of zzp kunstdocenten, genoeg oplevert ten opzichte van de kosten (en dan bedoel ik niet per se euros’)? Weet je wat zij uit de samenwerking willen halen, in ruil voor – meestal – extra eigen tijdsinvestering en/of het delen van hun kennis?


Monitoring & evaluatie

Ik kan je helpen meer uit jullie monitoring en evaluatie (Moneva) te halen. Door mijn ervaring als programmaleider en fondsenwerver bij een intermediair/ CmK penvoerder ken ik programma’s zoals CmK door en door. Ik spreek de taal van penvoerder, het onderwijs en de culturele partners. Weten of de samenwerking de belangen van al deze samenwerkingspartners voldoende dient is essentieel om van te leren, bij te kunnen sturen waar nodig, voor iedereen het maximale uit de samenwerking te halen en alle partners ook in de toekomst voor samenwerking te behouden. 

Door middel van advies over en/of het uitvoeren van een onafhankelijk kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder zowel de penvoerder, onderwijs als culturele partners, zorg ik dat de Moneva jou alle kennis oplevert die je nodig hebt als procesbegeleider van programma’s zoals CmK. Aangeleverd in een rapport met conclusies en aanbevelingen; tevens te gebruiken ten behoeve van verantwoordingen aan bijvoorbeeld gemeente, provincie en/of fondsen zoals het FCP.

Interesse? Neem dan vrijblijvend contact op via annelies.bartelink@cultuureigen.nl, 06-12480615 of via het contactformulier onderaan deze pagina. 

Theorie: voorwaarde voor effectieve samenwerking

Eén van de voorwaarden voor effectief samenwerken in netwerken is dat de uitkomst van de samenwerking voor alle partijen ‘win-win’ is. De opbrengsten hoeven overigens niet voor iedereen even groot te zijn. Ieder dient voor zich te bepalen welke ‘win’ opweegt tegen het offer dat samenwerken óók is. Wanneer een partner ervaart dat de samenwerking meer kost dan oplevert, zal deze op korte of lange termijn afhaken of soms zelfs de samenwerking tegenwerken of gaan beconcurreren. 

Belangrijk besef: samenwerken is niet moreel beter dan niet samenwerken (met dank aan Sandra Schruijer voor deze geweldige eye-opener). Als een (potentieel) partner alleen meer bereikt dan in samenwerking: dan is het voor hem of haar en voor alle partijen die wel willen samenwerken aan te bevelen dat deze partner solo verder gaat. Dat scheelt een hoop ‘gedoe’. Juist de echt unieke kunstdocenten wil je echter graag aan je blijven binden, toch? 

Scroll naar top